donderdag 7 augustus 2014

Hallo daar?! Welkom op mijn blog.


Hoezo, een blog voor onlinehulpverlening?



Mensen (en vooral jongeren) gaan steeds meer op het web op zoek naar mogelijke antwoorden op hun vragen. Het internet is namelijk zeer laagdrempelig ten opzichte van de meeste ambulante hulpcentra. In principe is onlinehulpverlening 7/24 beschikbaar. 

Daarenboven komt dat men zich ook niet moet verplaatsen, maar vanuit de eigen vertrouwde omgeving (anoniem) om hulp kan vragen. Het feit dat men als hulpvrager via onlinehulpverlening anoniem kan blijven, verlaagt die drempel natuurlijk nog veel meer. Anonimiteit resulteert vaak in grotere openheid waardoor hulpvragers sneller to the point zullen komen.

Onlinehulpverlening stimuleert de zelfredzaamheid van de hulpvrager. Het grijpt namelijk slechts minimaal in op de privacy van deze mensen. Ze blijven zeggenschap behouden om vanuit hun eigen vertrouwde omgeving te werk te gaan. Daarnaast geeft het geschreven woord ook meer mogelijkheden tot reflectie voor zowel de hulpvrager als de hulpverlener. 


Maar wordt deze blog dan door een professional gerund?
Ikzelf ben als maatschappelijk assistent/werker afgestudeerd aan de Hogeschool Gent en heb dus mijn Professionele Bachelor Sociaal Werk - Maatschappelijk Werk op zak. Naast deze blog ben ik fulltime aan het werk op een school als leerlingenbegeleider, waardoor ik ook over de nodige dosis praktijkervaring beschik.

Deze blog zie ik helemaal niet als een vervanging voor de al bestaande hulpverlening, maar wel complementair hieraan. Er wordt hulp geboden naarmate er behoefte aan is. Ik werk dus zeer vraaggericht met deze blog. Als ik merk dat mijn lezers behoefte hebben aan meer informatie over een bepaald onderwerp, zal ik hierop inspelen. Verder wil ik er mede voor zorgen dat de onlinehulpverlening de drempel doet verlagen naar andere hulpverlening toe wanneer dit noodzakelijk is.


Voor wie is deze blog dan bedoeld?
Met deze blog wil ik er zijn voor iedereen, jong of oud. Ik ben me ervan bewust dat het niet eenvoudig zal zijn om ouderen met veel meer levenservaring dan mij te helpen met belangrijke keuzes in hun leven, al kan ik natuurlijk steeds een aantal handvatten meegeven. Ik sta daarnaast ook steeds klaar voor een (online) babbel.

Momenteel ligt mijn focus bij jongeren en jongvolwassenen. Zij zoeken zeer vaak naar oplossingen op het web, maar vaak is de drempel net iets te groot om onmiddellijk naar een instantie zoals het OCMW, CAW of JAC te stappen. Met mijn blog hoop ik om deze personen net dat duwtje in de rug te geven die deze jongeren nodig hebben. Dit ofwel om hen terug op het juiste pad te krijgen ofwel om ze te begeleiden naar de nodige instanties.


In opbouw?
Zoals je duidelijk merkt, is deze blog nog volop in opbouw. De bedoeling van deze blog is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en deze blog kenbaar te maken. Ik hoop dat het een platvorm kan worden waar men elkaar helpt, erkent en steunt. Daarom werk ik ook naar een forum op deze blog toe. Daarnaast vind ik ook een gratis chatfunctie zeer belangrijk. Hier ben ik volop mee bezig. Het is de bedoeling dat deze personen gratis rechtstreeks kunnen chatten en dit een aantal keer in de week.


Je kan mij via het volgende mailadres bereiken: onlinehulpverlening1@gmail.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten